*

Tuomas Aarni FM (ICT). Globaalin myynnin ja markkinoinnin ammattilainen.

Mitä olisin halunnut tietää fuksina?

Blogin päivitetty versio: http://www.vaikutusvalta.fi/2017/09/mita-olisin-halunnut-tietaa-fuksina/

Tajusin äskettäin, että aloitin korkeakouluopinnot kymmenen vuotta sitten. Sain ensimmäisen paikkani Oulun ammattikorkeakouluun tietojenkäsittelypuolelle, otettuani pääsykoevapaata armeijasta. AMK kouluna ei ollut minun juttuni, mutta pääaine kiinnosti. Vaihdoin seuraavaksi syksyksi Oulun yliopistoon tietojenkäsittelytieteiden pääaineeseen, josta myös valmistuin. Opiskeluajasta jäi mahtavia muistoja ja oppeja, vaikka kaikkea ei heti ymmärtänyt, ja kantapään tie tuli vähintäänkin tutuksi. On myös upeaa huomata että ystävyydet säilyvät, vaikka sittemmin kaikki lähtevät etsimään onneaan eri paikoista.

 

Viisi vuotta meni hyvin nopeasti. Tuntui että heti kun opin pärjäämään uudessa ympäristössä, tutkinto olikin valmis, ja oli aika siirtyä eteenpäin. Opin paljon, mutta tuskin kukaan voi sanoa oppineensa riittävästi, etenkin miten pitäisi suhtautua tulevaisuuteen. Seuraavaksi kerron, mistä olisin halunnut tietää enemmän, ja mitkä ovat olleet itselleni hyviä valintoja, perustuen puhtaasti henkilökohtaisiin kokemuksiini ja jälkiviisauteen. Lue kirjoitus kevyenä kiikkutuolitarinana, jonka jokainen väliotsikko on hyvä periaate ja totuuden siemen.

 

 

Suhtaudu aivoihisi kuin lihaksiin.

Toistojen määrä on kehityksen kannalta tärkeämpää, kuin kuormituksen määrä. Aluksi on tehtävä yksinkertaisia toistoja, ja vasta sitten kasvatettava kuormitusta. Jos et tee toistoja, lihas surkastuu. Etsi keinoja pitää itsesi aktiivisena, jotta voit tehdä toistoja, jaksaaksesi tehdä lisää toistoja. Vahvistat vain niitä toistoja jotka valitset tehdä, ja heikennät niitä joita et tee.

Ensin käydään läpi perusasiat, ja yksinkertaisemman päälle rakennetaan monimutkaisempia asioita. Aivan kuten olet lapsena oppinut ensin kirjoittamaan kirjaimet, jotta voisit kirjoittaa sanoja, jotta voisit kirjoittaa lauseita, jotta voisit välittää viestejä ja merkityksiä.

 

 

Aika on maailman tasa-arvoisin asia.

Jokaisella on 24 tuntia vuorokaudessa. Aika on ainoita asioita, joka on jokaiselle täysin sama. Sinun tuntisi ja minun tuntini sisältävät molemmat 60 minuuttia. Opettele käyttämään kalenteria, ja varaamaan aikaa eri asioille. Opettele myös käyttämään aikaa tehokkaasti.

Deadlinen paine on sekä ystäväsi että vihollisesi. Ystävä siksi, että takarajan lähestyessä olet pakotettu keskittymään olennaiseen ja suorittamaan loppuun asti. Vihollinen siksi, että toistuva takarajalla taiteilu on stressaavaa, ja pitkittyvä stressi voi johtaa paljon suurempiin ongelmiin.

 

 

Kiinnitä huomiota, miten opiskelet, ja mitä saat sillä aikaan. Korjaa tottumuksiasi tarvittaessa.

Peruskoulusta ja lukiosta voi selvitä pelkällä lahjakkudella ja hyvällä muistilla. Pääsykokeeseen lukiessasi olet toivottavasti miettinyt, mikä on sinulle paras tapa oppia asioita. Kuitenkin monivuotista tutkintoa suorittaessasi sekä vaativuustaso ja sen ylläpito vaativat aivan erilaisia tekniikoita, kuin olet tähän asti tottunut käyttämään.

Itse opin kantapään kautta, mitä kappaleen ensimmäiset lauseet tarkoittavat, ja kuinka opiskelutekniikan kehittäminen auttaa. Ensimmäisenä kahtena opiskeluvuonna olin saanut yhteensä 93 opintopistettä. Toisen ja kolmannen vuoden välisenä kesänä kävin verkkokurssin ”akateemiset opiskelutaidot”. Seuraavan vuoden aikana saavutin noin 90 opintopistettä, pelkästään sillä että tarkistin omia työskentelytapojani.

Eräiden teorioiden mukaan näköaisti on ihmisen dominoiva aisti, eli käsitteiden visualisointi voi olla hyödyksi. Aktiivinen ajatustenvaihto on parempaa kuin passiivinen ajatusten vastaanottaminen, koska jälkimmäisessä olet vastaanottaja ja edellisessä olet itse tiedonkäsittelijä. Tulet todennäköisesti muistamaan paremmin sen, mitä olet itse sanonut, kirjoittanut ja tehnyt, kuin sen, mitä olet vain lukenut tai kuullut jostakin. Älä ole vastaanotin, ole käsittelijä ja keskustelija.

 

 

”Ne asiat mistä on hyötyä opiskelulle, tapahtuvat luennoilla ja harkkaryhmissä. Ne asiat mistä on hyötyä työ- ja yksityiselämälle, tapahtuvat kaikkialla muualla.”

Tänä vuonna kuulemani lause, jonka allekirjoitan täysin. Hyödynnä koko kampusta. Ainakin Oulussa on useita eri tiedekuntia ja pääaineita saman katon alla, mahdollisuudet tutustua ihmisiin ovat hyvät ja kynnykset matalalla. Yliopistoissa on vakiintunut järjestökenttä, sekä pääainekohtaisesti että eri kiinnostusten kohteiden mukaan. Käy myös toisten opiskelijaporukoiden tapahtumissa, niin et klikkiydy pelkästään omaan porukkaasi. Paljon kavereita tarkoittaa parempia mahdollisuuksia saada lisää kavereita, ja lisää kavereita tarkoittaa... ei meitä ole tehty olemaan yksin. Tämä on täysin itsestä kiinni ja yksi niitä asioita, joita voisin kuvitella katuvani jos olisi jäänyt tekemättä.

Jos verkostoituminen on sinulle kirosana, älä sen vuoksi jätä ymmärtämättä, mitä käsite tarkoittaa. Vaikkapa työnhaussa on eduksi, jos kaverisi työskentelee rekrytoivassa firmassa, ja voit kysyä häneltä tarkempia tietoja. Tai kaverisi on ehdokkaana vaaleissa, ja hän neuvoo oikeaan paikkaan joka voi auttaa ongelmassasi. Vaikka et itse tunne kaikkia ihmisiä tai tiedä kaikkia asioita, on tärkeää tietää, ketkä tuntevat tai ketkä tietävät - tutustu heihin. Käy jokaisessa tapahtumassa tai exculla kerran, ja hyvissä useamman kerran. Äläkä unohda vuosijuhlia!

 

 

Pyydä palautetta.

Liian usein kurssi päättyy siihen, että tentin/lopputyön arvosana on kirjattu opintorekisteriin. Useimmiten näet vain arvosanan sellaisenaan. Jos kurssin vetäjä ei itse pidä tilaisuutta, jossa käydään tentin kysymykset ja harkkatöiden arvostelut läpi, ota aloite käsiisi ja kysy itse. Vaikka saisit täyden vitosen, näet vain että olet saanut vitosen. Et tiedä, miksi ja mistä sen sait. Jos väität muistavasi vielä tenttivastauksesi, älä valehtele itsellesi - aivosi poistavat jatkuvasti vanhoja asioita uuden tieltä. Arvostelija on sinua perehtyneempi ja asiantuntevampi, ja hänen työnsä on käyttää osaamistaan sinun hyväksesi. Käytä mahdollisuuttasi kysyä.

Itse sain hylätyn tentistä, johon luin ahkerasti. Olin tyrmistynyt. Lähetin professorille mailia, jossa kysyin perusteita tulokselle. Professorin paluukirje alkoi sanoilla ”Tuomas hyvä, sinulla on oikeat vastaukset, mutta vääriin kysymyksiin.” Sitten kerrottiin, mitkä termit ja ideat olin sekoittanut keskenään, ja missä voin parantaa suoritustani. Uusintatentti meni huomattavasti paremmin.

 

 

Joudut tekemään ainakin vähän työtä ilmaiseksi.

Olet varmasti kuullut kuinka lapsille tehdään testejä, otatko yhden karkin nyt vai kaksi karkkia huomenna. Tämä on samankaltainen asia aikuisten maailmassa. Kukaan ei voi saada kaikkea heti, eikä varsinkaan vastikkeetta. Koulutukseesi voi kuulua harjoittelujakso, tai teet lopputyösi tutkimusryhmässä tai yritykselle ilman erillistä korvausta. Etsi tilaisuus ja käytä se. Opit jotain ja hyödyt siitä myöhemmin. Jos CV:ssäsi ei ole aiempaa oman alan työkokemusta, tämä on sitäkin tärkeämpää kokemusta. Aluksi et voi vaatia samaa korvausta ja ehtoja kuin ammattilaiset, toisaalta sinulta ei myöskään voida vaatia samaa suoritustasoa. Ole valmis hankkimaan aloittelijan kokemusta. Kukaan ei voi aloittaa työuraansa kolmannesta tai viidennestä tehtävästään, vaan jokainen aloittaa ensimmäisestä tehtävästään aloittelijan tasolla.

 

 

Byrokratia voittaa aina. Onnistuminen ja epäonnistuminen johtavat ongelmiin, mutta molempien välttely voi johtaa vielä suurempiin ongelmiin.

Omana aikanani KELA vaati 5 opintopistettä kuukaudessa opintotuen ehtona, eli syksyn ja kevään tuet saa 45 opintopisteellä. Nyt yliopiston perusrahoitus on riippuvainen 55op suorittaneiden opiskelijoiden lukumäärästä, joten heille tuo raja on tärkeämpi. Opinto-oppaasi mukaan opiskelet 60 opintopistettä vuodessa joka vuosi, jotta valmistuisit tavoiteajassa. Tulevan työnantajasi odottaa, että tiedät myös jotain työnteosta, etkä vain kirjojen ulkoa osaamisesta. Kaikki odottavat sinulta eri asioita, eikä sinun mielipidettäsi tai puolustustasi kysytä.

Jos olet sekä menestynyt opinnoissasi että saanut palkkaa ohessa tekemästäsi työstä, KELA perii aiempaa solidaarisuuttaan korkojen kera takaisin. Yliopisto voi puhua akateemisesta vapaudesta, mutta samalla vaatia läsnäoloja suoristusten ehtona. Koulutuksesi voi olla maksutonta, mutta opiskellaksesi olet velvoitettu maksamaan ylioppilaskunnan jäsenmaksun. Jos taas et käy töissä tai saa opintotuen vaatimia suoritusmerkintöjä, riskinä on joutua entistä syvemmälle Kelan ja sosiaalitoimiston byrokratian rattaisiin. Järjestelmä joka on perustettu pienituloisten avustuksia varten, voi olla jopa viimeinen paikka, josta saa konkreettista apua päästäkseen eteenpäin.

Virkakoneiston toivekansalainen olisi harmaa, mauton ja hajuton, keskinkertainen - kaikkea sitä, mitä todellisessa elämässä ei kannata olla. Normaalissa elämässä epäonnistumiset ovat vain kokemuksia, jotka antavat oppia matkalla kohti onnistumisia. Viralliset Säännöt pohjautuu ajatukseen, että elämä on putki, jossa siirrytään Järjestelmän osasta toiseen ilman erityisempiä onnistumisia tai vastoinkäymisiä. Älä kysy miksi, koska se on aina ollut niin.

 

 

Tutkinto, koulutus, oppiminen ja osaaminen ovat kaikki eri asioita.

On totta, että moneen ammattiin vaaditaan tutkinto. Jotkut ammatit on katsottu riittävän tärkeiksi ja kriittisiksi, jotta alan ammattilaisilta voidaan vaatia vahvempaa pätevyyttä ja ammatille luvanvaraisuutta. Suomessa tällaisia ovat esimerkiksi terveydenhuoltoon ja opetustyöhön liittyvät ammatit. Näiden rinnalla on olemassa paljon ammatteja, joissa tärkeintä on kyky suoriutua työssä, eikä niinkään muodollinen pätevyys. Esimerkiksi tietotekniset ja kaupalliset alat korostavat taitoa tuottaa koodia tai hankkia asiakkaita, eikä niinkään sitä, onko taito saavutettu itseopiskelun vai tutkinto-ohjelman kautta.

Tiivistetään äskeinen vaikkapa näin, tutkintoon kannattaa suhtautua kuin ajokorttiin. Pääsemällä inssin läpi osoitat, että hallitset riittävät taidot voidaksesi olla vapaasti liikenteessä, arvostelulla hyväksytty/hylätty. Hyväksytty inssi ei kuitenkaan ole todellisen ajotaitosi eikä liikennekäyttäytymisesi mittari - eikä varsinkaan voi ennustaa, millä autolla ja millä teillä liikut kymmenen vuoden päästä.

 

 

Tarvitset silti sekä yleistietoa että erikoistumista.

Molempia tarvitaan eri paikoissa ja tehtävissä. Erikoistumisen tapauksessa kannattaa tutustua Nokian suuruuden päivien, ja niiden jälkeiseen aikaan. Yhtiössä oli paljon kovatasoisia asiantuntijoita, jopa koko maailman parhaimmistoa omassa nichessaan. Tämä on tottakai äärimmäisen arvostettu asia, jota kannattaa tavoitella. Kaikesta nerokkuudestasi huolimatta on mahdollista, että myös paras osaaminen voi vanhentua, ja erikoisosaamisen kysynnän loppuessa myös työt loppuvat. Yleistiedon merkitys taas korostuu laajempaa osaamista vaativissa tehtävissä. Vaikkapa teknologiatiimin esimiehen tärkein taito ei ole tuntea kaikkea teknologiasta, vaan se toimii hyvänä lisänä johtamis-, yhteistyö-, viestintä- ja muiden vastaavien taitojen rinnalla.

Huomaa, että vahva erikoistuminen ei ole lupa hylätä oman nichensa ulkopuolista tietoa ja mahdollisuuksia. Esim: oletetaan, että et ole pelannut tai et itse pidä pesäpallosta. Kuitenkaan ei ole mistään pois tietää, mitä palo, laiton, haava, kunnari tai supervuoropari tarkoittavat. Jos pystyt omaksumaan erikoistumisesi päälle tärkeimmät perusasiat edes joistakin muista asioista, olet paljon viisaampi kuin ydinosaamisessaan maailman pisimmälle erikoistunut.

 

 

Käy vaihdossa.

Kuinka usein sinulle tarjotaan tilaisuus viettää hetki ulkomailla, ja saada jopa rahaa siitä? Ehkä työelämässä, mutta vaihtoon pääsee helpommin kuin em. työtehtäviin. Jos olet asunut koko ikäsi Suomessa, pieni reissu muualla tekee hyvää ajattelullesi. Valmistuneilta kuulee usein, kuinka päätös olla käymättä missään on ollut yksi huonoimpia päätöksiä. Kyllä siellä pärjää ja sopeutuu, yksi oppimiskyvyn ilmentymä muiden joukossa.

Itse olin viimeisen lukukauteni, syksyn 2011 vaihdossa Singaporessa. Valitsin vaihtokohteeni seuraavalla ajatteluketjulla: olin kuullut aiemmin käyneiltä hyvää kohteesta. Olin edelliskesänä käynyt reilaamassa Euroopan ympäri, halusin nähdä muutakin maailmaa. Selvitin, että National University of Singapore rankataan maailman 30-50 parhaan yliopiston joukkoon - tämä nostaa CV:ni arvoa. Sain tehtyä sopivan kurssiohjelman, jotta voisin samalla viimeistellä gradun sekä muut rästityöt. Sovin etukäteen ohjaajani ja muun henkilökunnan kanssa menettelystä, joka mahdollistaa valmistumisprosessin hoitamisen ilman omaa läsnäoloani. Ostin joustavan lentolipun, jotta voisin tarvittaessa muokata matkasuunnitelmaani. Vaihtojakson päätyttyä ja valmistumisen varmistettuani siirsin paluulentoani kuukausilla eteenpäin, ja jäin reppumatkalle voidakseni skipata Suomen talven. Tämä kahdeksan kuukauden matka oli yksi elämäni parhaita päätöksiä ja parhaita kokemuksia.  

 

 

Oppiminen ei pääty tutkintoon.

Ei saa päättyä. Jos julistat itsesi kaikkitietäväksi tutkinnon saatuasi, julistat myös päättäneesi lopettaa ajattelusi ja kehityksesi. Samalla huomaat miksi kirjoitin aiemmin, että tutkinto-koulutus-oppiminen-osaaminen ovat kaikki eri asioita. Oppiminen ja tiedon mukana kasvaminen on yksi koko ihmisyyden vahvimpia, hyvää mieltä luovia ja kannustavimpia voimia. Älä kiellä itseltäsi mahdollisuuksia kasvaa paremmaksi.

Huomaa, että se maailma johon koulutus valmistaa, voi olla vanhentunut jo ensimmäisenä syksynä. Kun itse aloitin yliopisto-opinnot v.2006, tuttavapiirin käytetyimmät sosiaaliset mediat olivat MSN Messenger ja IRC-galleria. Valtaosa sähköpostiosoitteista oli hotmailia. Maailman suurin älypuhelintehdas sijaitsi Salossa. Yleinen nousukausi oli kestänyt muutamia vuosia. Valmistuessani asiat olivat muuttuneet, tätä kirjoittaessani enemmän on muuttunut. Kuitenkin alusta loppuun mentiin saman opinto-oppaan mukaan. Et saa jäädä tutkintosi vangiksi maailmassa, jossa tieto liikkuu vapaasti ja joka päivä keksitään uutta.

 

 

Kerran opittua ei voi viedä pois.

On mahdollista, että työt loppuvat. On mahdollista, että kämppä lähtee alta. On mahdollista, että ihmissuhteet eivät onnistu. Henkinen pääoma, kokemus ja aiemmin opittu eivät toimi samalla tavalla. Ne pysyvät mukanasi, riippumatta omasta tilanteestasi, sikäli et ole saanut lujaa osumaa päähäsi. Kertaa vielä kerran, mitä eroa on tutkinnolla ja koulutuksella, oppimisella ja osaamisella. Ne ovat kaikki eri asioita, eikä niitä saa ajatella yhtenä ja samana. On totta, että byrokratia luo esteitä osallistua koulutuksiin työttömyysjaksoilla. Käytä silloin nettiä ja kirjastoa. Et ehkä saa tutkintoa, saat kuitenkin tilaisuuden opiskella täysin itsenäisesti.

 

 

Aloitekyky saattaa olla ratkaisevin taitosi.

Äiti tai isä eivät enää seuraa perässäsi, tai lakaise edestäsi asioita maton alle. ”Tuumasta toimeen” on maailman fyysisesti lyhin, sekä henkisesti pisin työmatka. Huomaa, että kysymys ei ole siitä, pitäisikö sinun olla enemmän ekstrovertti tai vähemmän introvertti. Kyse on siitä, että jos ajattelet, suunnittelet tai tahdot toteuttaa jotain, kaikki nämä ajatukset ovat yhtä tyhjän kanssa, jos sinulla ei ole minkäänlaista aikomusta ilmaista niitä missään.

Paras keino saada kaunis nainen / komea mies treffeille on se, että kysyt häntä treffeille. Paras tapa saada professori esittämään asiat yksinkertaisemmin on se, että pyydät häntä kertomaan yksinkertaisemmin. Paras tapa saada kannatusta ainejärjestösi puheenjohtajaksi on kysyä järjestösi jäseniltä, kannatatko minua puheenjohtajaksi. Ehkä saat pakit, ehkä professorin selitys on vaikeampi, puheenjohtajavaalin hävinnyt voi päästä varapuheenjohtajaksi. Joka tapauksessa olet ollut lähempänä haluamaasi, kuin jos olisit tyytynyt olemaan hiljaa, ja jossittelemaan yksin sängyssäsi.

Jos tähän ei ole tottunut, opettelu voi aluksi tuntua ylivoimaiselta ja turhauttavalta. Itseäni helpotti ymmärtää fakta, että jännitys ja riskin tunne ovat kroppasi keinoja tehdä selväksi, että välität tästä asiasta ja se on sinulle tärkeä. Sinun on syytä toimia. Ainoa jännitystä huolestuttavampi asia on se, ettei tunne mitään, ja luulee asiaa helpoksi. Tiedosta, että perhoset vatsanpohjalla -tyyppinen jännitys on eri asia, kuin peloksi kärjistyvä ahdistus. Sitä hoidetaan muilla keinoilla, ja kysytään täysin muilta ihmisiltä.

 

 

Arvosta terveyttäsi.

Valitettavan moni arvostaa terveyttään vasta menetettyään sen. Varmasti on tekopyhää samanaikaisesti kehottaa käymään tapahtumissa sis. bileet, sekä kannustaa elämään terveellisesti. Kuitenkin se teho ja taso mitä työelämä vaativat, on aivan toisenlaista itsekuria kuin tutkinnon suorittaminen. Kasaantuva univelka on pahimpia haitoista, jotka voit itse aiheuttaa itsellesi. Tämä ei koske pelkkää opiskelua, vaan suoriutumista kaikilla muillakin elämänalueilla. Mieti syötkö terveellisesti tai liikutko riittävästi.

Itselläni oli opintojeni loppupuolella pieni burnout, koska kasasin itse liikaa tekemistä yliopistolta, ja yksityiselämässä tapahtui vähän liikaa siihen päälle. Tästä olen oppinut, että joskus parasta on osata kieltäytyä ja keskittyä. On parempi tehdä muutama asia kunnolla, kuin hutaista kaikki sinnepäin.

 

 

Etsi kumppani.

Iso yhteisö täynnä nuoria, kunnianhimoisia, komeita ja kauniita miehiä ja naisia samassa elämänvaiheessa. Avaa suusi. Pahin mitä voi tapahtua, on olla taas samassa tilanteessa, kuin ennen keskusteluanne. Lähde ulos myös oman lähipiirisi tai ns. ihannetyyppisi ulkopuolelle. Saatat yllättyä positiivisesti.

 

 

Opettele terve suhtautuminen rahaan, älä tee rahasta päämäärää.

Suomen kieli huijaa sinua. Englannin kielessä rich ja poor ovat paljon moniulotteisempia adjektiiveja, kuin suomen rikas ja köyhä. Varallisuus, vaihtuva numero pankkitilin saldon kohdalla on eri asia kuin aiemmat termit. Tee itsellesi selväksi, mitkä ovat em. kaltaisia bittien, paperien ja metallinpalasten liikettä, ja mitkä ovat henkilökohtaisia asenteitasi.

Samalla opit, että rahankäyttö ja säästäminen ovat täysin opittavissa olevat taitolajit. Hanki vaikkapa talouden tai lain opiskelijoita, tai muuten pitkäjänteisemmin ajattelevia ihmisiä tuttavapiiriisi. Kaikki osaavat puhua rahojen käyttämisestä, tai kuinka valtio antaa juuri minulle liian vähän, mutta noille toisille liikaa. On totta, että et itse pysty vaikuttamaan kaikkiin asioihin (tästä lisää blogin loppupuolella). Siitä huolimatta valmenna itseäsi hankkimaan tilaisuuksia ja oppimaan kaikesta, mistä voit saada henkistä pääomaa. Äläkä putoa siihen ansaan, että aivan kaikki olisi absoluuttisesti ja aina jonkun toisen vika.

Ystäväni Henri Heikkinen on maininnut (myös tätä kirjoitusta inspiroineessa) blogissaan ns. henkisestä espoolaisuudesta. Älä tee sitä väärää oletusta, että kalliit ulkoiset puitteet olisivat yhtä kuin elämänlaatusi tai itsetuntosi. Jatkan tätä omalla termilläni, eli välttele myös toista ääripäätä, henkistä kainuulaisuutta. Nimi siksi, koska kuulin tämän käydessäni Kajaanissa: ”Meillä Kainuussa ajatellaan liian usein, että minulla ei mene hyvin, mutta eipä mene sinullakaan”.

Toivottavasti näillä onnistuin summaamaan parhaiten, mikä on numeroiden ja asenteiden eroavaisuus.

 

 

Opettele perusasiat myynnistä ja markkinoinnissa.

Työhakemus on markkinointimateriaalia ja työhaastattelu myyntitilanne. Tiedosta myös se, että missä tahansa työskentelet, olet työnantajasi edustaja myös työajan ulkopuolella. Jos työskentelet yrityksessä, tiedosta että yritys ei maksa palkkaasi, vaan asiakkaasi maksavat palkkasi. Viime kädessä markkinointi on tarkasti kohdennettu viesti, joka kertoo eduista ja hyödyistä. Myyjä selvittää tutkimalla ja kyselemällä, mitä asiakkaan ongelmaa ollaan ratkaisemassa, ja miten voit olla hänelle avuksi.

 

 

Opettele perusasiat politiikasta.

Olet ollut elämäsi ns. hyvinvointivaltion saajapuolella. Olet sitä myös opiskeluaikana, koska et maksa yhtä ainutta senttiä lukukausimaksuja, saat hakea opintotukea ja valtio jopa takaa opintolainasi. Koko maailman mittakaavassa nämä ovat todella huomattavia kädenojennuksia. Kun opiskelet ja myöhemmin teet töitä, siirryt saajasta maksajaksi, ja progressiivinen tulovero koskee myös sinua. Viimeistään tässä vaiheessa kannattaa kiinnostua, ketkä verottavat palkkaasi ja mihin raha käytetään. Kevytversion tästä huomaat, jos selvität miten ylioppilaskunta käyttää, ja miksi he edes saavat vaatia rahojasi.

 

 

”Anna minulle tyyneyttä hyväksyä ne asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa niitä asioita, joita voin, ja viisautta erottaa nämä kaksi toisistaan.”

Mm. Fransiscus Assisilaiseen yhdistetty tyyneysrukous on yksi parhaita elämänohjeita, joita voi kirjoittaa. Viime kädessä valtaosa elämästä riippuu, pystytkö toimimaan parhaasi mukaan myös vaikeina aikoina - ja pystytkö saamaan apua liian vaikeina aikoina. Jokainen tulee kohtaamaan takaiskuja, kärsimään tappioita ja menetyksiä. Mikään maailmassa ei voi taata, että ahkeruutta seuraa onnistuminen. Sen sijaan on täysin varmaa, että ilman ahkeruutta ja tahtoa ei ole mitään muutakaan. Jos et koe pärjääväsi itse, hae apua siihen mihin tarvitset. Olen itsekin käynyt opintopsykologin juttusilla, kun stressi kasaantui liian kovaksi. Se auttoi, suosittelen.

Huomaa, että oikein käsitelty epäonnistuminen voi olla tärkein syy, joka myöhemmin johtaa onnistumiseen. Kuvittele vaikka että saat surkeaa asiakaspalvelua, ja jätät firmalle palautetta. Sinuun otetaan yhteyttä, asia selvitetään ja saat vaikkapa lahjakortin hyvityksenä. Se mikä tuotti aluksi pettymyksen, onkin yhtäkkiä tärkein syy asioida uudestaan.

 

 

Pidä huolta ja ole vastuussa itsestäsi, niin pitkälle kuin pystyt.

Ensin sinun täytyy ymmärtää, mitä edellinen kappale tarkoittaa. Elämä on hyvin monimutkainen palapeli, jossa yhden palan siirtäminen vaikuttaa kaikkeen muuhun, eikä näitä perhosvaikutuksia voi ennustaa mitenkään. Sen sijaan sinulla on velvollisuus kehittää ja valmistaa itseäsi kohtaamaan kaikki hyvä ja paha, mitä edessä voi olla. Enkä voi edelleenkään painottaa riittävästi, että olet sisäistänyt edellisen kohdan sanoman, et pahoita mieltäsi peilikuvallesi, ja osaat arvostaa terveyttäsi. Äläkä tee sitä virhettä, että yrittäisit suoriutua kaikesta täysin yksin, koska tämä on varmin tapa kasvattaa stressiä ja univelkaa.

 

 

Et voi koskaan tuntea itseäsi tarpeeksi.

Kiinnostuksesi tulevat muuttumaan ja vaihtelemaan sitä mukaa, mitä enemmän perehdyt eri asioihin. Saatat myös huomata, että uusi näkökulma voi muuttaa koko kiinnostuksen suunnan. Mitä avoimempi ja valmiimpi olet kokeilemaan uutta, sitä helpommin huomaat mistä pidät, et pidä, missä olet hyvä tai huono.

Huomaa, että sama ominaisuus voi johtaa sekä ongelmiin että menestykseen, jos ympäristö muuttuu tai osaat kanavoida hyvät ja huonot puolet eri asioihin. Se mitä joku pitää ärsyttävänä pilkunviilauksena, on arvokasta yksityiskohtien huomiointia sopimuksia kirjoitettaessa. Jos lasta on sanottu jääräpääksi joka ei kuuntele riittävästi muita, voi myöhemmin perustaa menestyvän firman tai kirjoittaa vahvan väitöskirjan, koska on osannut päättää mikä on olennaista.

 

 

Näillä ajatuksilla oikein hyvää syksyä ja valoisaa tulevaisuutta!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Hyvin pohdiskeltu! Kannattaisi jakaa kaikille lukiolaisillekin ...

Käyttäjän tuomasaarni kuva
Tuomas Aarni

Kiitos Lauri! Kirjoitin korkeakouluista, koska se on vielä tuoreessa muistissa. Lukion aloituksesta on vähän liian kauan, jotta muistaisi riittävästi.

Toki saa jakaa eteenpäin! :)

Käyttäjän teemuru kuva
Teemu Ruippo

Hyvä kirjoitus! En ihan kokonaan lukenut vielä läpi mutta painoin silti suosittelupainiketta.

Minulle tuli mieleen muutama ajatus jotka liittyvät löyhästi aivoihin suhtautumiseen sekä terveyteen. Tässä vuosien varrella on nimittäin tullut konkreettisesti huomattua miten kokonaisvaltaisen järjestelmän aivot ja keho muodostavat, eli käytännöllisesti ilmaistuna aivoilla ja keholla voi olla positiivisia ja negatiivisia keskinäisiä vaikutussuhteita. Ruumiilliset aktiviteetit yleensä virkistävät aivoja ja liikkumattomuus masentaa.

Jokainen on varmaan kuullut liikunnan hyötyvaikutuksista mielen toimintaan: sydämen pumppaustilavuus kasvaa, aivot saavat paremmin happea jne. Liikunnalla on myös muita hyödyllisiä vaikutuksia jotka lienevät vähemmän tunnettuja. Esimerkiksi tiettyjen aivojen hermokasvutekijöiden sekä välittäjäaineiden toiminta tehostuu liikunnan seurauksena.

Luin äskettäin myös tutkimuksesta jonka mukaan tasapainoilua vaativat harjoitteet parantavat työmuistin toimintaa. Voisikin tässä harkita lapsena harrastamieni puissa kiipeilyn sekä käsillä kävelyn uudelleen aloittelua.

Jonkin kahden käden yhteistyötä vaativan instrumentin kuten pianon tai kitaran soittamisen opettelu puolestaan vahvistaa aivokurkiaisen toimintaa mikä parantaa "globaalisti" aivopuoliskojen välistä kommunikointia. Varmaan käsitöistä voi saada samanlaisia hyötyvaikutuksia. Itse osaan soittaa vain puhelimella, joten tässä suhteessa olisi huomattavasti petrattavaa.

Meditointi on ehkä se eniten mainostusta ansaitseva juttu omassa elämässäni. Se muuttaa tutkitusti aivojen rakennetta ja esimerkiksi parantaa tarkkaavaisuuskykyä, mielikuvitusta sekä empatisointikykyä ja vähentää ahdistusta. Myös pelkällä palleahengityksellä voi saada osan meditoinnin hyödyistä. Palleahengitys nimittäin viestittää vagushermon kautta aivoille, että ympäristö on turvallinen ja aivot voivat rentoutua. Palleahengitys toimii myös meditoinnin perustana.

Käyttäjän tuomasaarni kuva
Tuomas Aarni

Kiitos Teemu!

Musiikissa tai liikunnassa on tuskin koskaan havaittu haitallisia piirteitä, ainakaan kohtuudella käytettynä. Tässä suhteessa olen onnekas, musiikki ja soittaminen on aina tuntunut minulle sopivalta jutulta. Olen tänä vuonna saanut tehtyä liikunnasta tavan, ja pudottanut painoa 10kg. Tuntui turhauttavalta aloittaa pohjalta rapakunnossa, mutta se rääkki on kannattanut kestää.

Toivottavasti voin joskus allekirjoittaa viimeisen kappaleen, uskon senkin olevan opittavissa pieni asia kerrallaan.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Tämä nyt ei erityisemmin liity aiheeseen, paitsi ehkä jotenkin kohtaan etsi kumppani. Kuulin Hämiksellä kertomuksia ajalta, jolloin Jukka Virtanen järjesti fuksiaiset, oi jospa oisin saanut olla mukana.

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset